Psychotherapie, psychotherapeut, psychotherapeutisch, Utrecht, vrijgevestigd, vrijgevestigde, therapeut, psycholoog,
eigen praktijk, GGZ, SGGZ, BGGZ, therapie, behandeling, depressie, angst, eetstoornis, eetstoornissen, persoonlijkheidsstoornis,
persoonlijkheidsstoornissen, borderline, identiteit, jongvolwassen, jongvolwassenen, volwassen, volwassenen, zelfbeeld, zeflwaarde,
zelfwaardering, eigenwaarde, afhankelijke, persoonlijkheid, ontwijkende, NAO, autisme, ontwikkelingsstoornis, ontwikkeling, DSM
© Peter van Andel 2015
Website versie 4.01
December 2024
Wat is psychotherapie?
Psychotherapie is een manier om meer inzicht te krijgen in emoties,
gedachten en gedrag. Klachten als angst, somberheid, wanhoop,
eenzaamheid, problemen met emotieregulatie, eetproblemen, suïcidaliteit,
etc. hebben altijd een onderliggend probleem, dat alleen vaak niet
begrepen wordt. Het in psychotherapie begrijpen van het probleem en het
creëeren van een logica voor eigen emoties, gedachten en gedrag, leidt
vaak tot vermindering van klachten, ook al zijn de onderliggende
problemen niet altijd (helemaal) op te lossen. Psychotherapie is niet voor
iedereen geschikt: een minimale vaardigheid en bereidheid om jezelf en
de wereld vanuit een ander perspectief te bekijken zijn noodzakelijk voor
persoonlijke groei en het verminderen van klachten.
Intake
Het eerste (intake-) gesprek is bedoeld voor kennismaking, om de
klachten te bespreken en therapiedoelen te bepalen, maar vooral om te
kijken of er een klik is. Een goede behandelrelatie en een gevoel van
veiligheid is namelijk essentieel voor het slagen van de behandeling.
Als er een wederzijds positief gevoel is in de intake, dan kan de
behandeling zonder wachttijd voortgezet worden.
Een geldig legitimatiebewijs is tijdens het eerste gesprek verplicht.
Verwijzing
Voor vergoeding van de intake en behandeling door de zorgverzekeraar is
een verwijzing van een (huis-) arts noodzakelijk. Op de verwijsbrief moet
het volgende vermeld staan:
(minimale vereisten NZa)
- Datum verwijzing (maximaal een half jaar voor de eerste behandelafspraak)
- Naam en functie van de verwijzer
- AGB-code van de verwijzer
- Stempel van de praktijk en/of handtekening van de verwijzer
- Gegevens van de cliënt (NAW-gegevens en geboortedatum)
- Aangeven dat er sprake is van een psychische stoornis dan wel een vermoeden
daarvan, met benoeming van de stoornis (DSM-IV code of op andere manier)
- Aangeven dat verwezen wordt naar de specialistische ggz
Wachttijd
actualisatiedatum: 01-12-2024
Wachttijd tot intake:
> 2 jaar
Wachttijd tussen intake en therapie:
- (na intake start direct de therapie)
De wachttijd is onafhankelijk van soort klacht (DBC) of zorgverzekeraar.
“Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met uw
zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken
met een (andere) zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken
vanaf de intake, een behandeling is gestart.
Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en
zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).”
TIP:
In de praktijk is het handig om op de website van de eigen zorgverzekeraar te
zoeken naar hulpverleners met wie een contract is afgesloten. Met deze
hulpverleners zijn (ook) afspraken gemaakt over een korte (maximale) wachttijd,
waardoor vaak eerder gestart kan worden.
ROM
In de Wkkgz wordt elke zorgverlener verplicht tot
“het op systematische wijze verzamelen en registreren van gegevens betreffende
de kwaliteit van de zorg, op zodanige wijze dat de gegevens voor eenieder
vergelijkbaar zijn met gegevens van andere zorgaanbieders van dezelfde
categorie”.
Dat kan door een gestandaardiseerde vragenlijst, ook wel ROM genoemd.
Deze vragenlijst kan in de therapie zelf gebruikt worden, als feedback
methode op de behandeling, en de uitkomsten werden vroeger ook
landelijk verzameld voor analyse. Vanwege privacy problemen is die
aanlevering opgeschort.
Niet voor iedereen is het afnemen en bespreken van zo’n vragenlijst
wenselijk. Ik bespreek dan ook met iedereen individueel of we de
vragenlijst wel of niet afnemen en gebruiken.
Zorgzwaartetypering
Vanaf 2022 is het begrip ‘zorgzwaartetypering’ ingevoerd. Met een aantal
vragen over klachten en (de invloed daarvan op) het functioneren in het
heden en verleden, wordt een zorgzwaarte bepaald. Zorgverzekeraars
willen deze (in de toekomst) gaan gebruiken om de intensiteit van
hulpverlening in te schatten. De vragenlijst die hiervoor gebruikt wordt, is
de HONOS+. Cliënt en therapeut kunnen deze samen invullen, maar
indien gewenst kan de cliënt dat aan de therapeut overlaten.
De uiteindelijke zorgzwaartetypering wordt vermeld op de factuur.
Voor meer informatie: zorgvraagtypering
Voor de vragen zelf: de tool van de NZA
Privacy
Op de factuur worden standaard de diagnosegroep en de
zorgzwaartetypering vermeld. Deze worden door de zorgverzekeraar
verwerkt. Er is een mogelijkheid om deze gegevens privé te houden,
namelijk door een privacyverklaring hiervoor in te vullen. Het is voldoende
als deze wordt opgeslagen in het dossier van de praktijk, maar sommige
zorgverzekeraars vereisen een kopie hiervan met de eerste factuur.
Psychotherapiepraktijk
Peter van Andel